| Önsöz | Arama | Üyelik | Sohbet | Alış-Veriş | | www.netyorum.com |
|
"Yansımalar" 26.10.2000 Sinan Oymacı - netyorum.com / Sayı: 44İçindekiler;
KONU: YATIRIMA BAKINYaptığım bir takım söyleşilerde internet konusunda yatırım yapan şirketlerin ne kazandığı, ne harcadığı bilgilerine eriştim. Bunları sizlerle paylaşmak istiyorum. Medyada yer alan bilgileri, yapılan konuşmalardaki bilgilerler birleştirince ortaya çıkan tablo bir model gibi karşımıza çıkıyor. 1.5 milyon Amerikan Doları harcanarak elektronik ticaret konusunda operasyona başlayan bir firmanın şu anda günde otuz civarında sipariş aldığı söyleniyor. Bu siparişlerinde ortalaması kırk Amerikan Doları. Hedef yıl sonunda günde yüz sipariş alabilmek. Bu bilgiler ışığında hesaplara başlıyorum. 30 x 40 = 1,200.- Amerikan Doları günlük ciro Bu da, 30 x 1,200 = 36,000.- Amerikan Doları aylık ciro yapar. Biraz kötümser düşünerek bu rakamın yarısının gerçekleştiğini varsayarsak, 20,000.- Amerikan Doları civarında aylık ciro gerçekleşiyor. Eğer bu operasyonda elli kişiden fazla personel çalışıyorsa, operasyonun henüz yatırımcıların parasını aldığı aşikar. Bu iş nasıl dönüyor? Kendisini nasıl kurtarır. Mevcut operasyonun nakit akış ihtiyacını bir kenara bıraksak dahi, bir buçuk milyon dolar para yatırılmış ise, Ciro bazında 1,500,000 / 20,000 = 75 ay. İyimser hedeflere göre 30 x 100 = 3,000.- Amerikan Doları günlük ya da 90,000.- Amerikan Doları aylık ciro. Sadece ciroyu dikkate alırsak, yatırımın geri dönüşü 17 ay. %20 kazansalar (ki çok uzak bir ihtimal), başabaş noktası 85 ay. Burada sözü edilen rakamların hayali olduğunu düşünmeyin. Gerçekçi rakamlardır ve durumumuz budur. Orta ve uzun dönemde neler olabileceğini şimdiden hayal etmeye başlayabilirsiniz. Benzer şekilde yine ayda üç birim reklam geliri elde edip, altı birim masraf yapmak zorunda olduğu bilinen yerler var. Bunlarda ne kadar, nasıl devam edecekler meçhul. Bir soru sorduğunuzda yanıtın gelmesi günler aldığı gibi, bazen yanıt dahi gönderme zahmetine katlanmıyorlar. Nasıl büyüyecekler, anlamak olası değil. KONU: 29 EKİM CUMHURİYET BAYRAMIBu sene Cumhuriyet'in 77. kuruluş yıl dönümünü kutluyoruz. Çeşitli kuruluşlar bununla ilgili değişik aktiviteler hazırlamış durumda. Bunlardan bir tanesi de, Vakıfbank'ın düzenlediği "Gar'da Cumhuriyet Bayramı ve Jazz" etkinliği. 28.Ekim.2000'de gerçekleşecek organizasyon ile ilgili detayları, http://www.geocities.com/gardacumhuriyetvecaz/ adresinden öğrenebilirsiniz. Vakıfbank'ın 77. Cumhuriyet ve Atatürk Haftaları programı çerçevesinde düzenlenen "Gar'da Cumhuriyet Bayramı ve Jazz" başlıklı kutlama-konser, 28 Ekim 2000 Cumartesi akşamı, 18.00 - 22.00 saatleri arasında tarihi Ankara Garı'nın birinci Peron'unda gerçekleşecek. Etkinliğe katılacak caz sanatçıları, Cem Aksen, Erdal Akyol, Ayten Alpman, Cengiz Baysal, Önder Focan, Ali Perret, Raci Pişmişoğlu, Nükhet Ruacan, Kubilay Sezerel, Melis Sökmen, Selçuk Sun, Erdinç Şenal, Nilüfer Verdi, Nezih Yeşilnil. Sunucu; İzzet Öz. Cumhuriyet Bayramı hepimize kutlu olsun. Nice bayramlara. KONU: LİNK VE ARENA'DAN HALKA ARZ - BİR İLK DAHADonanımcı vardı; "Escort". Yazılımcı vardı; "Logo". Şimdi dağıtıcı giriyor; "Arena". İkinci yazılım şirketi olarak da; "Link" geliyor. Sırada daha epeyce şirket var. Bu çok olumlu bir gelişme. Böylece işlemler şeffaflaşmaya başlıyor. Bunun yanısıra bu firmaların projelerini İstanbul Menkul Kıymetler Borsası bültenlerinden izlemekte olası. Böylece hangi büyük projelerin içine girdiklerini de görebiliyoruz. Önümüzdeki seneden itibaren şirketlerin değerlerini de kıyaslama olanağı bulacağız. Böylece yeni bir sıralama daha ortaya çıkacak. Pazar büyüklüğü önem taşımaya başlayacak. Ayrıca benim bir değerlendirme kriterim daha var. Belirtilenlere göre teknoloji şirketlerinin hisse değerleri halka arzdan belirli bir süre sonra yerini buluyor. Pek çok yatırımcı bu dönemi bekliyor. Onun için bu tür hisselerin kazanç oranlarını hesaplarken belirli bir dönemde en yüksek eriştiği değer dikkate alınarak ayrıca hesap yapılmasında yarar var. Bakarsınız o dönemde alanlar zarar etmişlerdir. Halka arz aşamasına gelen şirketlere hayırlı olsun diyelim. Sektörün gelişimi açısından olumlu olacağı muhakkak. Şimdi de, "Bir İlk Daha" alt başlığımıza geçelim. Bu günlerde sektör haberlerini takip edenler fark etmişlerdir. Bizimde kayıtlarımıza geçsin. İki hafta önce "Bilişim 500" listesini değerlendirirken ilk on şirket arasında Arena'nın da olduğunu görmüş ve kutlamıştık. Maalesef İnterpro'ya bildirilen net satış geliri rakamı ile SPK'nın onaylamış olduğu rakam arasında fark olmasından ötürü liste değişmiş ve "İlk 500 Bilişim Şirketi" kitabının dağıtımı durdurulmuş. O kitaba sahip olanlar ileride koleksiyonlarda değerlendirilebilecek tarihi bir eseri ellerinde tutuyorlar. Burada bir diğer olasılık ise, farklı değerlendirme kriterlerine göre rakamların üretilmiş olması. Böylece ilk on şirket arasında sadece IBM Türk kaldı. Onbirinci Hewlett-Packard ve onikinci Koçsistem'in ardından, Arena onüçüncü sıraya indi. Aslında yanlış anımsamıyorsam geçtiğimiz senelerden bir tanesinde de bir şirketimiz rakamlarının yayınlanmamasını istemişti. Bu olabilecek yanlış anlamaları ya da hataları baştan engellemek için yapılmıştı. Bu senede yapılabilirdi ama herhalde gözden kaçtı. Önemli değil. Zaten yapılan açıklamalarda önümüzdeki seneler için bu tür göstergelerin dikkate alınacağını yetkililer açıkladı. OYUN: STAR TREK VOYAGER: ELITE FORCEUzay Yolu'na ve bilgisayar oyunlarına meraklı iseniz kaçırmayacağınız bir oyun. Genelde televizyon dizilerinden veya filmlerden lisans alınarak üretilen oyunlarda istenen atmosfer oluşturulamadığı için sorunlar yaşanır. Bu kez farklı bir oyunla karşı karşıyayız. Teknoloji kullanılarak, oyuncuların takımın bir parçası olduklarını sağlayacak ortam sağlanabilmiş. Birinci şahıs gözünden görülerek oynanan bir oyun. Onun için "Hareket Rahatsızlığı" olan kişiler oynayamayabilir. Raven Software tarafından geliştirilen oyun Activision şirketi aracılığı ile pazara sunulmuş durumda. Quake III alt yapısı oyunu geliştirenlere önemli avantajlar sağlamış. Star Trek Voyager: Elite Force 'u geliştirenler bu alt yapıyı daha da geliştirerek sağlam bir ürün üretmişler. Oyunu oynadığınız bölümlerin arasına güzel sinematik sahneler eklemişler. Ancak burada başka oyunlardan bir fark var. O da, bu sahnelerin bir kısmına sizi de dahil ediyorlar ve o esnada verdiğiniz bir takım kararlar bölümde üstlendiğiniz görevin sonunu belirliyor. Minik görevlerle ilerleterek oyundan kopmamanızı sağlamışlar. Sürekli yeni bir görev alıyorsunuz. Bu esnada takım arkadaşlarınızdan gelen yardım önerilerini ve yardımları değerlendiriyorsunuz. Oyun tek kullanıcılı oynanabildiği gibi çok kullanıcılı da oynanabiliyor. Grafikler çok iyi. Kullanılan alt yapı uzay gemisinin iç mekanlarının aynen canlandırılabilmesini sağlamış. Müzik ve ses efektlerini diziden geldikleri için kötü bulmak olası değil. Oynanabilirlik üst seviyede. Bir süre tuşlara alıştıktan sonra kolayca ilerleyebiliyorsunuz. Kullanılan silahlar Star Trek dizilerinden aşina olduklarınız. İlk açılış bölümünündeki görevin sonunda karşılaştığınız sahneyi kolay kolay unutabileceğinizi sanmıyorum. Bu senenin oyunları yavaş yavaş yerlerini almaya başladılar. Bu da onlardan birisi ve yılın oyununa adaylardan. Fırsat bulduğunuzda alıp, oynayın. KİTAP: İLETİŞİM VE İNTERNET ÜZERİNE FİKİRLER
|
| ||
| ||
|
Her hakkı saklıdır. All rights reserved. netyorum.com © 2000-2005 İstanbul-Türkiye |