| Önsöz | Arama | Üyelik | Sohbet | Alış-Veriş | www.netyorum.com   
Ajanda
Seçtiklerimiz
Arşiv
Yazarlar
Yorumlar

Bölümler

Köşe Yazıları
Teknoloji
Sanat
Soru & Cevap
Dostluk & Sevgi
Eğlence
Geçmiş Zaman Olur ki

Konular

Sinema
Müzik
Kitap
Sözler
Oyunlar
Ürünler
Mekan
 
 
Reklam Fiyatları

İzleyici Mesajları

Elektronik posta :
bilgi@netyorum.com

 
 
Bu sayfayı arkadaşınıza göndermek için tıklayın.

 
 
Açılış sayfası yapmak için tıklayın.

Sık kullanılanlar listesine eklemek için tıklayın.

 

Eski Sayıları

"TV Radyo Dünyası" 07.06.2001 Gökhan Sert - netyorum.com / Sayı: 74

MONTAJ, DEVAMLILIK, DİKKAT

MONTAJ VE MONTAJ ÇEŞİTLERİ

Montaj (Kurgu): Görüntü ve ses kaynaklarının konunun özelliğine ve önemine uygun olarak çeşitli yöntem ve tekniklerle planlı ve programlı bir şekilde bir kasete özetlenerek kaydedilmesi işlemine montaj denir.Montaj işleminin yapılması gerekli olan görüntülerin gereksiz olan görüntülerden ayrılması ve değişik materyallerle birleştirilip başka bir bütün oluşturulmasını sağlar.

Montaj (Kurgu) işlemin içerik ve özellik açısından dörde ayırabiliriz:

1) Sıcak Kurgu (Hotediting): Sabit ve seyyar stüdyolarda yapılan canlı veya naklen yayınlarda birden çok kamera ve kj ,grafik gibi çeşitli kaynaklar kullanıldığında sürekliliğin sağlanabilmesi için, resim seçme cihazlarıyla anında yapılan kesmelere sıcak kurgu denir. Büyük bir hassasiyet ve profesyonellik ister.

2) Soğuk Kurgu: Stüdyo içi ve dışı çeşitli kameralarla değişik mekanlarda çekilen görüntülerin ve kaynakların daha sonra kurgulanmasına soğuk kurgu denir.

3) Süreyi ayarlama (Trim): Programın bütününü oluşturan sahne, çekim ve ek materyallerin programın süresini ve montaj kolaylığını da göz önünde bulundurarak kısa tutmak ve gereksiz bölümleri kayda almamaktır.Böylece istediğimiz bölümlerin seçimi ve montaj işlemi fazla zaman almayarak işimizi kolaylaştırır.

4) Birleştirme(Combine): En kolay kurgu şeklidir,bir programa ait çeşitli sahnelerin,görüntülerin ve ek materyellerin senaryodaki sıraya göre çekilerek birleştirilmesidir.

DEVAMLILIK

Devamlılık konusu bir yapımın kurgulanması ve izleyici gözünde değer bulması için çok önemlidir. Devamlılık çeşitleri şöyledir;

Teknik devamlılık: Renk, parlaklık, kontrast, ışık yönü, perspektif, ses seviyesi, tonu, kalitesi açısından planları birbirine eşdeğer tutma.

Resimsel devamlılık: Benzer atmosferik olayların (yağmur, rüzgar, ışık miktarı) bağlantılı planlar içinde uyuşur olması.

Çevre devamlılığı: Aynı mekanda birbirine uygun görüş açıları kullanmak.

Yön devamlılığı: Seyircinin yön hissini zorlaştırıcı veya şaşırtıcı planlar almamak, kesmeler yapmamak.

Fiziksel devamlılık: Kostüm, görünüş, makyaj, dekorun ard arda gelen planlarda aynı olması.

Performans devamlılığı: Farklı açılardan çekim yapmak için tekrar edilen planlarda sanatçıların aynı jest-mimik ve hareketi yapması.

Zaman devamlılığı: Planların içinde zamanla ilgili taktiklerin olması ve konuya uygunluğunun sağlanması.

Olay devamlılığı: Olayda atlama, tekrar, gecikme olmamalı. Yer değiştirmeler gerekli zaman geçişi belirtilmeden yapılmamalıdır.

Dikkat noktası devamlılığı: Planlar arasında dikkat noktaları birbirine yakın olmalı. 


DIKKAT TOPLAMA METOTLARI

İzleyicinin bir yapımda ilgisini uyandırmak ve odaklanmasını sağlamak için çeşitli yöntemler kullanılmaktadır. Bunların başlıcaları şöyledir;

Çerçeve:Yakın çekim, nötr fon, istenmeyen nesneler çerçeve dışı.

İşaret: Parmakla, çubukla, elektronik "marker" la (ok-daire) göstererek.

Ses: Emir ve rica cümleleriyle anlatım.

Renk :Nötr ve pastel renklere karsın kontrast teşkil edecek göz alıcı renkler kullanarak.

Kamera hareketleri ve planları: Plonje çekim, genel çekim kullanılmayarak, dikkat noktasını net planın geri kalan kısmını flu yaparak. Ön planda gereksiz ayrıntı bırakmayarak, v.s.

Çevre ile her alanda çeliski yaratarak: Büyüklük şekil, oran, hareket, yerleşim gibi kavramlarda dikkat noktasını çevresi ile zıtlaştırmak.

Hareket: Hareket, hızı, kuvveti ve yönü ile bağıntılı olarak dikkat toplar. Hareket esnasında yön değişikliği, kesintili hareket ve hız değişikliği dikkat toplar. Çerçeveye nasıl aktarıldığına bağlı olmakla birlikte bir hareket, hareketi yapan nesnenin kendisine ait olduğu bütüne ve hareketin amacına dikkatleri çeker. Nesne sabit ise hareket kamera ile verilebilir. Hareketler kendisi ile senkron hızda ses ve müzik ile birleştiğinde dikkatleri yoğun olarak üzerlerine çeker.

Gökhan Sert
Cine5 Teknik Yönetmen
e- posta: gsert@multicanal.com.tr veya gokhansert@mail.com
http://www.tvradyomedya.com


netyorum.com: (Bu metnin elektronik, basılı veya görsel yayın organlarında tamamen veya kısmen yayınlanması yazarının yazılı iznine tabidir. Aksine davranılmaması önemle rica olunur. Alıntı yapılmadan bu sayfaya link verilmesi için herhangi bir izin gerekmemektedir.)


Yorum Ekle Yorumları Listele
74. Sayı önceki yazı 74. Sayı sonraki yazı
Yazarın Önceki Yazısı Yazarın Sonraki Yazısı
Her hakkı saklıdır. All rights reserved. netyorum.com © 2000-2005 İstanbul-Türkiye