| Önsöz | Arama | Üyelik | Sohbet | Alış-Veriş | | www.netyorum.com |
|
Sanat 30.01.2003 - netyorum.com / Sayı: 120
5 - 10 Aralık 2002 Pi ARTWORKS Muallim Naci Cad. No:25 Ayten Turanlı'nın "Düşünsel" adlı sergisi Pi Artworks' de "Düşünsel" adlı bu sergimde ortak payda insan. Düşleri, düşüncelere,
düşünceleri çamurun yumuşaklığını, esneklik ve doğallığını kullanarak, gerçek
imgelere, gerçekleşen imgeleri ise ateşle renklendirip karakter katarak soyut
bir hale getirdim. Düşlerimdeki hayaller, çamur ve ateşle hayat bulurken çamurun
bana gösterdiği ve kendiliğinden meydana gelen çatlaklara, çizgilere, yani
doğallığa müdahalede bulunmadım. Bir ağacın kabuğu, bir sıvanın, asfaltın ya da
bir duvarın üzerindeki çatlak ve bu doğal çatlakların kendiliğinden oluşmuş
renkleri benim motiflerim oldu. Farklı tekniklerin kullanıldığı işlerde, renklendirmek için sır ve ateşin
verdiği doğal renkler seçilmiş. Fırınlama tekniği olarak bazı işler için yüksek
ısı redüksiyon pişim tekniği, diğer işler için ise Turanlı' nın "organik
dumanlama" olarak adlandırdığı bir fırınlama tekniği kullanılmış. Talaş, hayvan
gübresi, hayvan yemi, çam iğneleri, lavanta çiçeği, kurumuş otlar, kurumuş meyve
kabukları, midye ve yosun kurumuşları gibi çeşitli organik malzemelerin yer
aldığı bu teknikte, doğal malzemeler çeşitli doğal dokular ve renkler
oluşturmuş. Çatlaklar gibi diğer dokular ise fırın içi ve dışındaki ani hava
değişimleri kullanılarak kendiliğinden tesadüfi oluşumlarla yaratılmıştır.
"Sanatçı oyun oynayan bir çocuk gibi davranır tıpkı; kendine bir hayal
dünyası yaratarak bu dünyayı pek ciddiye alır, yani zengin bir duygu hazinesiyle
donatarak realite'den kesin sınırlarla ayırır onu."(*) Sanatçı, "İsimsiz Düş" adlı panolarında, aslında her insanın yaratılışta bir olduğuna, zaman içinde farklı kimlik ve renklere bürünerek değişse de her birinin aynı düzlemde bulunduğuna işaret ediyor. Bu eserlerdeki kavisli elemanlar, yerleştirilirken göz önünde tutulan yumuşak formları ve değişik pişim teknikleri kullanarak ortaya çıkartılan renk kontrastlarıyla farklı planlar oluşmasına izin veriyor ve yapıta derinlik katarak güçlendiriyor. Sanatçının anlatım gücü ve el yapımındaki becerikliği uysal bir malzeme olan çamurla uyumlu bir birliktelik oluşturarak, özellikle "Sevgili" isimli heykel serisinde görülebileceği gibi, içlerinde yoğun bir dinamizm ve yalınlık barındıran formlar ortaya çıkarıyor. Turanlı, "İsimsiz" heykellerinde iç ve dış hacim arasındaki dengeyi iyi
kurarak derinliği ön plana çıkarıyor ve eserlerinin motifi olarak belirlediği
doğallığı, elde ettiği tesadüfi çatlak ve kırıklarla kendini hem bu heykellerde
hem de panolarda göstererek yapıtları daha da güçlü kılıyor. * Freud, Sigmund, Sanat ve Sanatçılar Üzerine, "Yazar ve Düşlem", Yapı Kredi
Kültür Sanat Yayıncılık, İstanbul, 2001, s.105.
|
Her hakkı saklıdır. All rights reserved. netyorum.com © 2000-2005 İstanbul-Türkiye |