| Önsöz | Arama | Üyelik | Sohbet | Alış-Veriş | www.netyorum.com   
Ajanda
Seçtiklerimiz
Arşiv
Yazarlar
Yorumlar

Bölümler

Köşe Yazıları
Teknoloji
Sanat
Soru & Cevap
Dostluk & Sevgi
Eğlence
Geçmiş Zaman Olur ki

Konular

Sinema
Müzik
Kitap
Sözler
Oyunlar
Ürünler
Mekan
 
 
Reklam Fiyatları

İzleyici Mesajları

Elektronik posta :
bilgi@netyorum.com

 
 
Bu sayfayı arkadaşınıza göndermek için tıklayın.

 
 
Açılış sayfası yapmak için tıklayın.

Sık kullanılanlar listesine eklemek için tıklayın.

 

Eski Sayıları

"TV Radyo Dünyası" 20.09.2001 Gökhan Sert - netyorum.com / Sayı: 84

ÇERÇEVELEME ÖLÇEKLERİ

1- Genel Çekim: (geniş çekim)

Olay yerinin,olayın geçtiği veya sonradan geçebileceği yerlerin kendince yararlı görülen bölümünün tümünün ve geniş bir çevresinin tek ölçek içerisinde çerçevelenmesidir. Olay mahallinin çevre arazi ve bina boyutlarıyla geniş çaplı bir planla tanımlanmasıdır. Burada ana fikir (amaçladığımız konu) çerçevenin tam ortasında (altın noktalar içerisinde) yer almalıdır.

2- Boy Çekim: (tüm çekim)

Kişi,nesne veya kişilerin tümünün çerçelenmesidir. Konuda aksesuar olmayan gereksiz obje ve dekorların çerçeve dışı bırakılmasının yanında ana fikrin tümünün kurallara uygun olarak çerçevelenmesidir. Burada çerçeveleme yan olarak yapılabildiği gibi dik olarak da yapılabilir.

3- Diz Çekim: (3/4 çekim)

Çekimi yapılacak nesne insan ise tam dizinden (diz kapağı dahil) yukarısı çerçeveye alınır,eşya ve diğer cisimlerde ise 3/4 oranında çerçevelenir. Buradaki amaç görüntüye girmesini isteğimediğiz dikkati dağıtacak başka görüntüleri (konuyla ilgisiz veya önemsiz) çerçeve dışı bırakmaktır. Böylece konunu ana fikrinin tümünün 3/4 ünün çerçeve içine alınması sağlanmış olur.

4- Bel Çekim: (yarım çekim)

2/4 oranında olup, kişinin belden yukarısının (göbek altından) çerçevelenmesidir. Diğer obje ve eşyalarda 2/4 yani cismin kendinin veya herhangi bir bölümünün yarısının çerçeve içine alınmasıdır.

5- Göğüs Çekim: (göğ.ç.)

1/4 oranında uyarlanan bu çekim ölçeği kişinin mendil cebi hizasından kesilerek çerçevelenmesidir. Eşya ve diğer nesnelerde kompozisyon gereğince yakın çekim olarak uygulanır. Ana fikir olarak genelde kişilerin suretleri ve tanınıp izlenmeleri hedef alındığı için bu ölçek kullanılır. Fotoğrafçılıkta hatıra çekimleri, televizyonculukta stüdyo ve açık oturum, röportaj türü çekimlerde kullanılır.

6- Omuz Çekim: (o.ç)

Kişinin omuz hizasında kravat bağlantısının hemen bitiminde tam görünecek şekilde çerçevelenmesidir. Oran olarak 1/4'e yakındır.
Hatta 1/4'de diyebiliriz. Eşya ve diğer çekimlerde yakın çekim senaryo gereği uygulanır. Fotografçılıkta ise vesikalık fotoğraf çekimi şeklinde uygulanmaktadır. Kamera çekimlerinde ise bu ölçeğe çok az olarak panel, röportaj, senaryo veya konunun özelliği ve tanıtımı gereği bulunan konularda başvurulur.

7- Baş Çekim: (yakın çekim)

Baş çekimi çenenin alt bitiminden itibaren sadece başı çerçeveleyerek çekilir. Bu çekimde kesinlikle çeneden kesme yapılmaz. Ancak çok zorunlu hallerde ise saçlardan daha olmazsa başın üst tarafından kesilebilir. Eşya ve diğer objelerde konunun özelliğine, senaryo gereğine göre yakın çekim ölçeği uygulanır.

8- Özel Çekim: (ç.y.ç.)

Senaryo gereği istenilen özel çekimler hareket heyecan dikkat ve planlar arasındaki bağlantıyı sağlamak amacıyla uygulanır.
Televizyonculukta genel olarak yapılan film kurgularında yardımcı ara çekim olarak kullanılır. Eşya ve diğer görüntülerde senaryo
gereği kurallara uygun olarak özel bir çekim uygulanır. Ancak bu çekim ölçeğini uygulamak, kameralarda zoom-makro konumu, dar açılı fotoğraf makinalarında ise dar açılı (100-200...) objektifle mümkündür.

STÜDYO PLANI

Stüdyo planlamada 4 önemli konu vardır;

- Dekor
- Kameralar 
- Ses
- Aydınlatma

STÜDYO ÇEKİMLERİNDE BAZI ÖNEMLİ NOKTALAR:

1- Geniş ve bel çekimlerde derinlik, yakın çekimlerde ise görüntüde dolgunluk olmalıdır.

2- Setler çok büyük, oyuncu ile nesneler birbirinden çok uzak olmamalıdır.

3- Oyunculara gölge düşmesini engellemek ve yeterince aydınlatılmaları için dipten en az bir metre uzakta olmaları istenmelidir.

4- İmkan olduğu sürece, asıl eylem setin daha çok önünde gerçekleştirilmelidir.

5- Kameraların hareket kolaylığı için setlerin kanatları alabildiğine açılmalıdır.

6- Herşey kişilerin kameraya doğru yürüdükleri dikkate alınarak düzenlenmelidir.

7- Dekor ve aksesuarlar yapılacak eyleme göre düzenlenmelidir.

8- Görüntü düzenlemede denge koşulları yerine getirilmelidir.

PROGRAM KİMLİĞİ:

Bir program kimliği aşağıdaki bilgilerden oluşur;

Programın adı:
Programın türü: 
Programın süresi:
Programın yayın periyodu:
Programın konusu:
Programın amacı:
Programın yayın günü ve saati:
Programın sunucusu:
Programı hazırlayan:

Gökhan Sert
Cine5 Teknik Yönetmen
e- posta: gsert@multicanal.com.tr veya gokhansert@mail.com
http://www.tvradyomedya.com


netyorum.com: (Bu metnin elektronik, basılı veya görsel yayın organlarında tamamen veya kısmen yayınlanması yazarının yazılı iznine tabidir. Aksine davranılmaması önemle rica olunur. Alıntı yapılmadan bu sayfaya link verilmesi için herhangi bir izin gerekmemektedir.)


Yorum Ekle Yorumları Listele
84. Sayı önceki yazı 84. Sayı sonraki yazı
Yazarın Önceki Yazısı  
Her hakkı saklıdır. All rights reserved. netyorum.com © 2000-2005 İstanbul-Türkiye