|
Sanat 12.02.2004 - netyorum.com / Sayı: 153
BABYLON "TİTREŞİMLER VE ÇİZGİLER" WORKSHOP 2003
Babylon'da gerçekleşen Müzik-Mimarlık-Mekan workshopu e-sergi
oldu
Babylon'da Titreşimler ve Çizgiler workshopu 17-18 Aralık 2003
tarihlerinde gerçekleşti. Mimarlar Emre Arolat, Can Çinici, Mehmet Kütükçüoğlu,
Sema-Murat Soygeniş, Melkan-Murat Tabanlıoğlu yürütücülüğünde ve Selçuk Artut,
Ekmel Ertan, Murat Germen seminerleri eşliğinde, İTÜ, YTÜ, MSÜ, Bahçeşehir,
Yeditepe ve Sabancı Üniversitelerinden mimarlık ve iletişim tasarımı
öğrencilerinin katılımı ile gerçekleşen çalışmada tüm katılımcılar
müzik-mimarlık-mekan ilişkileri üzerinde düşündüler ve 360 x 360 x 360 cm
boyutlarında bir uzay parçasını TEKRAR ve ÇOĞALTMA ya uğratarak tasarımlar
geliştirdiler.
Babylon'da Titreşimler ve Çizgiler
Müzik - Mimarlık - Mekan
Workshop
17-18 Aralık 2003
Yürütücüler :
Emre Arolat
Can Çinici
Mehmet Kütükçüoğlu
Sema-Murat Soygeniş
Melkan-Murat Tabanlıoğlu
Seminerler :
Selçuk Artut
Ekmel Ertan
Murat Germen
Katılan öğrenciler :
Ayşegül Akgül İTÜ
Zeynep Akten İTÜ
Yıldız Arıcan İTÜ
Esin Ayar YTÜ
Aylin Ayvaz YTÜ
Bora Başok YTÜ
İlker Başyazıcı YTÜ
Boran Biriz YTÜ
Gizem Candemir İTÜ
Tuba Çimen İTÜ
Betül Değirmenci YTÜ
Cenk Dereli İTÜ
Alper Derinboğaz İTÜ
Elvan Dervişoğlu YTÜ
Deniz Doğru Yeditepe Ü.
Deniz Başar Erol İTÜ
Yıldırım Gigi YTÜ
Nihan Gürel YTÜ
Gülriz İnce YTÜ
Yalın Beklan İnce Bahçeşehir Ü.
Gamze İşcan YTÜ
Pırıl Kuğu İşcan YTÜ
Nilgül Korkmaz YTÜ
Onur Kemal Kösedağ İTÜ
Nihan Mutçalı YTÜ
Tuba Oy YTÜ
Caner Ölçüşenler İTÜ
Şirin Özbek YTÜ
Neslihan Özdemir İTÜ
Müge Özden İTÜ
Erhan Öze YTÜ
Banu Özel YTÜ
Burcu Şenyuva Yeditepe Ü.
Buğrahan Şirin İTÜ
Derya Tezel İTÜ
Bengi Gizem Turna YTÜ
Tolga Yağlı MSÜ
Deniz Yücebaş İTÜ
Merve Yücel YTÜ
Konu :
Babylon'da 17-18 Aralık 2003 tarihlerinde gerçekleştirilen
Müzik-Mimarlık-Mekan workshopunda müzik ve mimarlık arasındaki ilişkiler geniş
ve deneysel bir çerçevede incelendi. Müzik ve mimarlıkta TEKRAR ve ÇOĞALTMA
konuları irdelendi ve örneklerle incelendi. Seminerler ve tartışmaların sonunda
öğrencilerden 3.60 x 3.60 x 3.60 m boyutlarında bir uzay parçasını ele alarak
(modül) tekrar ve çoğaltma uygulamaları ve müzik-mimarlık arakesitinde bir mekan
hayal etmeleri istendi.
Ayşegül Akgül |
CENK DERELİ ' nin çalışması raporu
Atölye üzerine
Tasarlayanın, karşısındakine aklındakinin ne olduğunu tam olarak
anlatabilmesi için, önce kabuller yapıp girdileri tanımlaması gerekir.
Çizgiler sesin görselleştirilmesi için kullanılmıştır. Dalgalar halinde
yayılan sesi, notaların yazıldığı beş satır çizgisinin çoğaltılmasıyla
oluşturdum diyebilirim. Yine fikrin görselleştirilebilmesi için bu çizgileri
iki doğrultuda uzanıyormuş gibi kabul ettim. Aslında ses her yöne yayılır ve
etkilerle hareketinde değişiklikler olur. Burada "etki" görünmez ama onun
varlığına, etkisiyle ulaşılır. Etki bir hacimdir. Atöyle çalışması sırasında
tanımlanan kübün hacmidir. Ses bir cisimle karşılaştığında ya yansır, ya
cismin içinden geçer ya da cismin üzerinde sönümlenir ve tüm bu etkiler bir
arada gerçekleşir. Bu yüzden sesin etkilendiği hacim tam bir küp değil,
çeşitli şekillerde deforme olmuş bir hacimdir. Ses, görünmez güç olan hacmi
etkilerken, o da (çizgiler) bu güçten etkilenir ve deforme olur. Müzik ve
mekan arasındaki de böyle bir ilişki değil midir zaten? Bir klüpte çalınan
müzik sadece notalardaki sesler değildir o anda. Klüp de sadece sınırların
tanımladığı bir hacim değildir artık. İkisi üzerinde de zaman ve uzayda bir
değişim olur.
Cenk Dereli ........ İTÜ
Cenk Dereli |
Gizem Candemir |
TOLGA YAĞLI nın çalışması raporu
KÜBÜ ÇOĞALTMAK
360 x 360 x 360
Küp
Kübü çoğaltmak
Kübü kendi ağırlık merkezinde çoğaltmak
Kübü kendi ağırlık merkezinde sonsuza kadar çoğaltmak
Sonuç: küre
Küp 6 noktadan oluşan bir gabariyi temsil ediyor. Bu kübü, 6 noktayı kendi
ağırlık merkezi etrafında sonsuza kadar çoğaltırsak bir küre elde ediyoruz. Bu
işlemin limiti bir küre.
Küre üç boyutlu "mükemmel" bir form, "platonik" bir form. Mimarlık açısından ise
imkansız bir form. Küreyi bütün özelliklerini koruyarak bir mimari form haline
getirmek imkansız. Küre bir iç mekan kullanılabilir mi? Küre bir hacme
neresinden nasıl girilir? Küreyi nereye nasıl konumlandırırsak küre özelliğini
kaybetmeyiz?... Ancak uzayda bir küre, kendi başına, hiçbir müdahale olmazsa
özelliklerini koruyabiliyor.
Küp ise alışılmış, çok kullanılan bir mimari form, bir kutu...
En basit mimari formu bu şekilde sonsuza kadar çoğalttığımız zaman bu mükemmel
fakat mimari açıdan imkansız forma ulaşıyoruz: küreye...
Mükemmele, imkansıza ulaşmanın burada en önemli öğesi zaman: kübün çoğaltıldığı
küreye ulaştığı, "bir"den sonsuz elde edildiği, bütün olasılıkların denendiği,
sonsuza kadar geçen zaman...
Zaman, müzik ve mimarlığın belki en önemli ortak noktası. Zamansız bir müzik
veya zamansız bir mimarlık düşünülemez. Her anlamıyla zaman varolmanın en önemli
gerekliliğidir: düşünmek bir zaman gerektirir, yapmak bir zaman gerektirir,
algılamak bir zaman gerektirir, bilmek bir zaman gerektirir... Bu zaman
süresinde herkes kendi algısını geliştirir. Bu algının oluşması, bir duygu
olarak hissedilmesi varolmayı gerekterir. Zamanın doğurduğu bu duygu çok çeşitli
şekillerde hissedilebilir. Müzik bunlardan bir tanesi. Küp küreye dönüşürken
geçen zaman içerisinde bir müzik oluşuyor; o zaman, o olay kendi müziğini, kendi
sesini doğuruyor... Herkes o olayı, o zamanı algılarken kendi müziğini duyuyor.
Her müzik, her ses kendi zamanını, kendi algısını, kendi mekanını oluşturuyor.
Bu algılar, bu duygular hiçbir zaman tekrar edilemiyor, hepsi o zamana özel...
Her zamanın bir mekanı
Her mekanın bir zamanı
Her müziğin bir zamanı
Her zamanın bir müziği
Her mekanın bir müziği
Her müziğin bir mekanı
Hepsi kendine özel
Hepsi onları algıyana özel
Hepsi o ana özel
...
Bir mekandan bir müzik yaratmak
Bir müzikten bir mekan yaratmak
Küpten küre yapmak
İmkansız gözükene ulaşmaya çalışmak
Tolga Yağlı
M.S.Ü
Tolga Yağlı |
Detaylı bilgi için :
http://www.babylon-ist.com
|