Sanat 20.06.2002 - netyorum.com / Sayı: 113
"GRISAILLE" - FRANÇOIS DAIREAUX
14 Haziran -
13 Temmuz 2002
KARŞI Sanat Çalışmaları
İstiklal Cad. Elhamra Pasajı
258-203 Beyoğlu - İstanbul
212 - 245 46 57 / 245 15 08
info@karsi.com
Karşı Sanat Çalışmaları yaz dönemine çağdaş Fransız sanatçı
François Daireaux’nun “Grisaille” sergisi ile başlıyor. Fransız
Kültür Merkezi işbirliğiyle gerçekleştirilen sergi 14 Haziran-13 Temmuz 2002
tarihleri arasında izleyicilere açık olacak.
1966’da Boulogne’de doğan sanatçı Paris’teki Dekoratif Sanatlar Okulu’nu
bitirdikten sonra beş yıl kadar Fas’ta yaşamış ve ilk çalışmaları ile ilk
sergilerini burada gerçekleştirmiş. Sanatçının ilk yapıtlarından itibaren
görülen özgünlüğü bir anlamda Fas’taki bu izole hayatına bağlıyor Jean-Marc
Huitorel 1998 tarihli yazısında.
Daireaux’nun mekânsallık, kasıtlı denge yitimi, muğlaklık ve güç ilişkileri ile
beslenen komplike yapıtları, sanatçının kişisel evrimini, zihninden
uzaklaştırdığı kuşkularınının meşruiyet kazanmış halini, içsel
uzlaşmazlıklarından çıkardığı önermeleri yansıtan kırılgan ve hassas çok sayıda
parçadan oluşuyor genellikle. Çok parçalı heykel-enstalasyonlarını çoğu zaman
geniş bir mekâna yayan Daireaux sürekli olarak farklı malzemeler arayışında
olmakla birlikte, bir yandan da kendini demateryalizasyon eğiliminde gördüğünü
söylüyor. Kullandığı malzemelerin organik yapısını örten sanatçının bu sergideki
baskıların ilk olarak birlikte sergilendiği enstalasyon hakkındaki düşüncesi ise
şöyle: “Enstalasyonda yer alan yeniden biçimlendirilmiş ve silikon enjekte
edilmiş yapışkanlı maddeleri örten beyaz ince bir litofon (resim tuvallerinin
hazırlanmasında kullanılan boya) tabaka bu yapışkan malzemelerin gerçek rengini
saklıyor. Bu, rengin silinmesi ve görülecek olana dair beklenti arasında oynanan
ikili bir oyun olarak düşünülebilir. Gizleme ve gizemi kaldırma arasında bir
salınım. Sürekli değişim içinde olan bir dünyaya duyulan kuşkuyu besleyen bir
kavram.” Dolayısıyla Daireaux bir yandan organik yapının rahatsız ediciliğini
örterken diğer yandan da bunu görme isteği uyandırarak yeni bir süreci –merak
etmeyi– başlatıyor.
“Grisaille” ile Daireaux’nun heykelsi figürlerini kağıt üzerine
bastırarak kırılgan ve her tür riske açık çalışmalarını ölümsüzleştirdiği de
söylenebilir. 1998 tarihli enstalasyonunda kullandığı elemanların her birini
yeniden kullanarak heykelin artık desene ve form motifine dönüştüğü bir
seri-koleksiyon yaratıyor sanatçı. Böylece yönteminin bütününde benimsediğini
belirttiği yeniden dönüştürme, değiştirme, uyarlama, ayırma ve düzenleme
yaklaşımı paralelinde enstalasyonunu yeniden dönüştürerek heykel ve resim
arasında gidip gelen engeli sorguluyor. Bu seri-koleksiyon ile Daireaux
izleyiciyi sergi mekânındaki çalışmalarının sürekliliği ile o auranın içine
alıyor. Bu sergi, sanatçının heykellerinden yola çıkarak bir resim çalışmasına
yönelmesine benzese de bunu resim çalışmasının süslerini grisaille’ın içine
katmadan yaptığını belirtmek gerekiyor. Ve içeriklerinin yanı sıra
sergilenişleri itibariyle de Daireaux’nun bu çalışmasının önceki bazı
çalışmaları gibi resmi çağrıştıran enstalasyonlar olduğunu da söyleyebiliriz.
Sergide Epson 9500 ile mürekkep püskürterek siyah-beyaz asitsiz
Arche kâğıt üzerine basılmış 100’ün üzerinde baskı bulunuyor. Fransızca olarak
hazırlanan 42 sayfalık renkli katalogda sanatçının 1996 ile 2002 yılları
arasında yaptığı çalışmalar ve Célia Charvet’in bir yazısı bulunuyor.
Sergi açılışında Sabine Jamet’nin koreografisiyle
gerçekleştirilecek olan TRA gösterisi de izlenebilir. Dansçılar: Su Mihladiz ve
Ömer Uysal.
|