|
Sanat 11.04.2002 - netyorum.com / Sayı: 107
NEŞ'E ERDOK - YİRMİBİRİNCİ KİŞİSEL SERGİ
1 - 26 Nisan 2002
KARŞI Sanat Çalışmaları
İstiklal Cad. Elhamra Pasajı
258-203 Beyoğlu - İstanbul
212 - 245 46 57 / 245 15 08
info@karsi.com
Karşı Sanat Çalışmaları baharı figüratif Türk resminin önde
gelen isimlerinden Neş’e Erdok’un yirmibirinci kişisel sergisi ile
karşılıyor.
Yaşamın “sıradan” olarak adlandırılabilecek detaylarını kendi dünyasına aktarıp
imgelemi ve kendine özgü tarzıyla bunları tuval sathında paylaşımlı bir süreç
dahilinde yeniden yorumlayan Erdok’un son yapıtları için Mehmet Ergüven
şu sözleri söylüyor.
“...Neş’e Erdok’un resmine talip olduğu sahneler, nasılsa yer bulduğu
kompartımanda devamlı dışarıya bakan bir yolcunun seyir defterini çağrıştırır;
ama söz konusu bakışa alabildiğine ürkek ve kırılgan bir ruh hali eşlik
etmektedir hep. Öte yandan, sanatçının kendi içinde çıktığı yolculuğun öbür yüzü
olarak dışarısı, silikleştiği ölçüde yaşantı içeriğinin hassas kırılma
noktalarına teğet geçip, gitgide daha belirgin bir şekle bürünen görünümler
manzumesidir burada. Ancak dış dünyadaki karşılığı ile rahatça işbirliğine giren
bu şeklin şart koştuğu figüratif dil, bir başka deyişle temsil iradesinin
tamamen figüre bağımlı olması Erdok’ta düz ayak bir yol izlemez... Erdok’un
öngördüğü figür anlayışı, öncelikle uzlaşılmış göstergenin uzantısındaki zorunlu
temsil aracı olarak karşımıza çıksa da, figürün aracılık ettiği şey görünen
değil, tahayyül edilenin sentaksla flört etmeye aday kurgusudur aslında.
Dolayısıyla bu resmi kışkırtıcı bir uyumda düzenleyen gerilim, gerçekte resmetme
sırasında oluşan koşulları özgür bırakma yolundaki gizli eğilim ile bunu
yalanlamayı üstlenmiş form disiplini arasında cereyan eden verimli sürtüşmede
fiilen tuvale yansır daima... Her resmin özü gereği görünene dair bir ilk-yorum
olması Erdok’ta o denli sıkı-bütün’e dönüşür ki, sonunda parçalara ayrılmak
zorunda kaldığı noktada, bunları toplamak izleyici için kaçınılmaz bir hal alır.
Bu bütün’de yarılıp unufak olmuş olanın yol açtığı çatlaklar ise izleyiciye
verdiği sonsuz sayıdaki ipucuyla mükemmel bir yorumobur’un kılcal ağıdır. Ne var
ki, bu ağa dolanmayı göze alanlar için Erdok’un resmini görmeye çalışmak sadece
keyifli bir sınav değil, başlı başına görsel bir şölendir.”
Yurtiçi ve yurtdışında yirminin üzerinde kişisel sergi açmış, yüzyirminin
üzerinde karma sergiye katılmış ve pek çok ödül almış olan Neş’e Erdok, halen
Mimar Sinan Üniversitesi’nde öğretim üyeliği yapmaktadır.
Sergideki Erdok’un yirmiyi aşkın yeni tablosu ve çok sayıda deseni yer alacak.
Ayrıca sergi için Mehmet Ergüven’in de bir yazı yazdığı 32 sayfalık renkli bir
katalog hazırlandı.
|